Ilmu Mantiq; bagian dari kesempurnaan mempelajari ilmu agama |
Pengertian Qadhiyah dan macam-macamnya
Menurut Kamus Al-Munawwir qadhiyah berarti mengadili
atau menghukumi di antara dua perkara.
Manakala dalam ilmu mantiq qadhiyah membawa erti
jumlah (mufidah) dalam ilmu Nahu. Apabila sejumlah rangkaian kata-kata
digabungkan menjadi satu maka ia akan membentuk kata-kata yang tersusun
sekaligus mengandungi makna tersendiri yang mudah difahami. Contohnya:
- Urusan ini meletihkan.
- Sebahagian mahasiswa tidak hadir kuliah.
Qadhiyah juga ialah:
قَوْلٌ مُفيْدٌ يَحْثَمِلُ الصِّدْقَ وَالكِذْبَ
لَذَاتِهِ
Ertinya: Pernyataan yang sempurna, yang isinya
mengandungi kemungkinan benar atau salah.
Dalam sesuatu perkara atau kejadian terdapat dua
kemungkinan iaitu adakah ianya benar atau salah. Contohnya:
- Tahun depan saya akan menjadi graduan.
- Bangunan KUPUSB yang baru dijangka siap dalam tempoh dua tahun.
Kejadian-kejadian seperti ini belum dapat dipastikan
adakah ianya akan terjadi ataupun tidak. Berdasarkan definisi di atas, qadhiyah
ialah menghukumkan antara dua perkara yang tidak diketahui kesahihannya benar
atau salah.
Jika salah satu daripada perkara tersebut
benar-benar terjadi, maka ianya bukan disebabkan oleh qadhiyah (kata-kata) itu,
akan tetapi ianya disebabkan oleh orang yang mengatakannya kerana kata-kata itu
tidak akan terjadi dengan sendirinya melainkan ada yang melaksanakannya. Begitu
juga sebaliknya, jika salah satu daripada perkara tersebut tidak berlaku, maka
ia bukanlah salah qadhiyah tersebut melainkan orang yang mengatakannya kerana
ia tidak melaksanakannya atau berbohong tentang perkara tersebut. Inilah
mengapa perkara atau qadhiyah itu dikatakan mempunyai dua kemungkinan.
Tiap-tiap qadhiyah itu mempunyai tiga unsur iaitu:
- Mawdu (Al-Mahkum ‘alaih).
Contoh: Siti sedang tidur. Yang menjadi
mawdu(subjek) ialah siti.
- Mahmul (Al-Mahkum bih).
Contoh: Aiman pergi memancing. Yang menjadi mahmul
(predikat) ialah memancing.
- Rabithah (penghubung).
Qadhiyyah terbahagi kepada dua, iaitu:
- Qadhiyah Hamliyah
- Qadhiyah Syarthiyah.
Menerangkan tentang terjadinya sesuatu ketetapan hukum
itu tidak bergantung pada suatu yang lain. Ianya juga adalah antara mawdu dan
mahmul yang tidak terikat dengan mana-mana syarat. Contohnya jika kita
membayangkan tentang sesuatu, lalu kita nilai apa yang kita bayangkan itu
dengan sesuatu yang lain maka, apa yang kita bayangkan pada awalnya itulah yang
disebut sebagai mawdu manakala yang kemudiannya itu ialah mahmul dan yang
menghubungkan di antara keduanya ialah rabithah. Contohnya:
Bulan itu cantik
(Mawdu) (rabithah) (mahmul)
Qadhiyah Syarthiyah
Apabila dua ayat daripada qadhiyah hamliyah itu
dihubungkan dengan suatu perkataan yang berbentuk syarat seperti jika, kalau,
bagaimanapun dan banyak lagi, maka akan terhasil qadhiyah syarthiyah.
Contohnya:
a) Daging
direbus.
b) Daging
menjadi rapuh.
Ayat yang pertama disebut sebagai muqaddam dan yang
kedua pula ialah tali. Apabila dicantumkan keduanya ia menjadi jika daging
direbus, ia menjadi rapuh. Qadhiyah syarthiyah dibahagikan pula kepada dua
bahagian iaitu qadhiyah syarthiyah muttashilah dan qadhiyah syarthiyah
munfashilah. Kedua-dua qadhiyyah di atas saling melengkapi antara satu sama
lain dan daripada penyatuan ini terbentuklah qadhiyah syarthiyah muttashilah.
Adapun qadhiyah syarthiyah yang satu lagi ialah dua
qadhiyah yang digabungkan menjadi satu dengan perkataan seperti adakalanya,
mungkin, kadang-kadang dan sebagainya. Akan tetapi gabungan itu tidak
menjadikan qadhiyah itu mempunyai maksud yang sama malah ia berlawanan antara
keduanya disebabkan oleh perbezaan maksud apabila kedua-dua qadhiyah tersebut
dipisahkan. Contohnya:
a. Muhammad
di dalam rumah.
b. Muhammad di luar rumah.
Apabila digabungkan ia menjadi adakalanya
Muhammad di dalam rumah, adakalanya Muhammad di luar rumah. Ini adalah
contoh qadhiyah syarthiyah munfashilah.
Keistimewaan qadhiyah hamliyah ialah qadhiyah
tersebut dapat dibentuk dengan suatu yang positif dan juga negatif, tidak
seperti qadhiyah syarthiyah.
Qadhiyah hamliyah dibahagikan seperti berikut:
- Qadhiyah hamliyah mujibah kulliyah.
- Qadhiyah hamliyah mujibah juz’iyah.
- Qadhiyah hamliyah salibah kulliyah.
- Qadhiyah hamliyah salibah juz’iyah.
Qadhiyah
Hamliyah Mujibah Kulliyah.
Yang dimaksudkan dengan mujibah ialah qadhiyah yang
digabungkan antara muqaddam (benar) dan tali (salah) adalah merupakan suatu
kelaziman (kebiasaan).
Mujibah kulliyah ialah qadhiyah yang diantara
muqaddam dan talinya terdapat gabungan dalam setiap keadaan dan situasi.
Contohnya:
- لا واحد من المفكرين جماد
Tidak ada satu pun dari benda yang berfikir itu
mati.
- لا شيئ من الجماد بمفكر
Tidak ada satu pun dari benda mati itu berfikir.
Qadhiyah
Hamliyah Mujibah Juz’iyah.
Mujibah juz’iyah ialah qadhiyah yang di antara muqaddam dan talinya terdapat gabungan dalam beberapa keadaan atau waktu-waktu yang tidak tertentu.
Contohnya:
- بعض الجماد حجر
Sebahagian benda yang mati itu batu.
- كل حجر جماد
Setiap batu adalah benda mati.
Qadhiyah
Hamliyah Salibah Kulliyah.
Yang dimaksudkan dengan salibah ialah qadhiyah yang di antara tali dan muqaddamnya tidak
mempunyai apa-apa hubungan yang lazim.
Salibah kulliyah ialah qadhiyah yang di antara muqaddam dan talinya tidak mempunyai ikatan dalam segala keadaan dan situasi.
Contohnya:
- Tidak semestinya setiap kali mahasiswa itu rajin, setiap kali pula ia mendapat penghargaan.
Qadhiyah
Hamliyah Salibah Juz’iyah.
Salibah juz’iyah ialah qadhiyah yang di antara muqaddam dan talinya tidak mempunyai
hubungan dalam sesuatu
keadaan atau waktu yang tidak tertentu. Contohnya:
- Tidak semestinya setiap kali mahasiswa itu rajin, ia pasti akan menjadi ijazah (keadaan).
- Tidak semestinya hanya pada bulan Ramadhan anda boleh berpuasa (situasi).
Qadhiyah
hamliyah yang dilihat dari segi mawdu ada empat bahagian iaitu:
- Syakhshiyah
- Muhmalah
- Kulliyah
- Juz’iyah
Syakhshiyah.
Qadhiyah hamliyah yang mana mawdunya adalah
merupakan manusia yang tertentu atau mawdunya itu terdiri daripada salah satu
isim-isim (kata nama) ma’rifah. Contohnya: China mempunyai populasi yang paling
ramai di dunia.
Muhmalah.
Qadhiyah hamliyah yang mana mawdunya adalah dengan
lafaz kulli, tetapi mahmulnya belum tentu ada pada semua atau sebahagian
mawdunya. Contohnya:
Manusia itu bijak. Dikategorikan sebagai muhmalah
adalah kerana bijak (mahmul) itu tidak ada pada semua manusia (lafaz kulli).
Tidak dapat dikatakan semua manusia itu bijak kerana ada sesetengah daripada
mereka yang diciptakan oleh allah dalam keadaan yang kurang upaya.
Kulliyah.
Qadhiyah hamliyah yang mana mawdunya adalah dengan
lafaz kulli manakala mahmulnya bergantung sepenuhnya kepada mawdu. Contohnya:
Seluruh makhluk yang hidup memerlukan makanan.
Mawdu
dengan lafaz kulli Mahmul
Juz’iyah.
Qadhiyah hamliyah yang mana mawdunya adalah dengan
lafaz juz’i manakala mahmulnya hanya sebahagian saja yang bergantung kepada
mawdu. Contohnya:
Sebahagian benda cair. Perkataan sebahagian benda
itu adalah lafaz juz’i yang menjadi mawdu manakala perkataan cair pula ialah
mahmul yang hanya terdapat pada sebahagian benda sahaja.
Puyeng kalo dah bahas qadhiyah hehe |
Manakala dari segi istilah mantik, sur ialah lafaz
yang merujuk kepada kamiyah (jumlah) yang ditentukan yang berlaku kepada
mawdu. Contohnya:
- Berapa banyak peserta yang melibatkan diri dalam persembahan dikir itu?
- Sebahagian peserta melibatkan diri.
Sur terbahagi kepada beberapa bahagian iaitu:
- Sur kulli mujabah.
- Sur kulli salibah.
- Sur juz’i mujabah.
- Sur juz’I salibah.
Sur
Kulli Mujabah.
Lafaz untuk sur kulli mujabah ialah setiap,
sekalian, umumnya, seluruhnya dan sebagainya yang menunjukkan adanya mahmul
pada keseluruhan mawdu. Contohnya:
- Semua yang hidup pasti akan mati.
- Semua saudara-mara hadir.
Sur
Kulli Salibah.
Lafaz untuk sur kulli salibah ialah tidak satu pun,
tidak seorang pun, tiada satu pun berupaya, tiada satu pun yang kuat, tiada seorang
lelaki pun dan sebagainya yang menunjukkan tiada adanya mahmul pada keseluruhan
mawdu. Contohnya:
- Tiada satu pun berupaya melawan takdir Allah
- Tidak satu pun murid yang menurutinya.
Sur
Juz’i Mujabah.
Lafaz untuk sur juz’i mujabah ialah sebahagian,
banyak, sebahagian besar, sedikit dan sebagainya yang menunjukkan adanya mahmul
pada sebahagian mawdu. Contohnya:
- Sebahagian mahasiswa lewat masuk kuliah.
- Sedikit saja yang memberikan perhatian.
Sur
Juz’i Salibah.
Lafaz untuk sur juz’i salibah ialah tidaklah
sebahagian, tidaklah setiap, tidaklah semua, sebahagian tidak dan sebagainya
yang menunjukkan tiada adanya mahmul pada sebahagian mawdu. Contohnya:
- Tidaklah setiap yang datang itu menyukainya.
- Tidaklah semua wanita Islam itu menutup aurat.
Pengertian Qadhiyah Syarthiyah adalah seperti
berikut:
Ø Gabungan
diantara dua qadhiyah dan dimasukkan didalamnya adat syarat (اداة
شرط) seperti: jika, kalau, bagaimanapun dan
sebagainya. Jika dalam Bahasa arab adat syaratnya ialah lau, in, kullama,
mahma dan sebagainya. Dengan dimasukkan adat syarat ini maka kedua-dua ayat
ini menjadi satu qadhiyah baru. Contoh ayat: Sekiranya anda berusaha, maka anda
akan berjaya.
Ø Qadhiyah
syarthiyah ini juga adalah tergantungnya suatu hukum yang tidak lengkap itu
kepada suatu hukum yang lain. Contoh ayat: Kalau saya sehat, saya pergi rumah
awak.
Ø Qadhiyah
Syarthiyah adalah sesuatu penyataan yang mengikat sesuatu hukum dengan sesuat
syarat atau ikatan. (Ab. Latif &
Rosmawati, 1997)
Contoh: Sekiranya matahari terbit, siang akan wujud. Oleh itu, seandainya
matahari tidak terbit, siang tidak akan berlaku.
Qadhiyah Syarthiyah terbahagi kepada dua bahagian,
iaitu:
ü Qadhiyah
Syarthiyah Al-Muttashilah
ü Qadhiyah
Syarthiyah Al-Munfasillah.
Qadhiyah
Syarthiyah Al-Muttashilah
Qadhiyah Syarthiyah Muttashilah adalah qadhiyah yang
mempunyai hubung kait antara qadhiyah pertama dan qadhiyah yang kedua, yang
mana kedua-duanya diikat oleh adat (kata) syarat. Qadhiyah syarthiyah juga
membawa maksud sesuatu al-Qadhiyah yang dihukumkan kebenaran sesuatu
al-qadhiyah dengan berdasarkan kepada kebenaran satu al-qadhiyah yang lain
ketika membuat ithbat iaitu penetapan atau ijab, iaitu positif. Antara lain
juga, bermaksud tidak benar sesuatu al-qadhiyah itu berdasarkan tidak benar
satu al-qadhiyah yang satu lagi. Contohnya: Jika sekiranya matahari terbenam,
maka malam pun menjelang.
Juzu’
(جزء)Qadhiyah
Syarthiyah Muttashilah
Qadhiyah Syarthiyah Muttashilah mempunyai tiga unsur
atau juzu’ kalimah yang mesti ada didalamnya, iaitu:
ü Muqaddam (المقدم) dikenali
juga dengan jumlah as-syarat (جملة الشرط).
ü Tali (التالي) dikenali
juga dengan jumlah al-jawab (جملة الجواب).
ü Adat
As-Syarat (اداة الشرط)
Contoh ayat:
- Jika (adat syarat) matahari terbit (muqaddam), terjadilah siang (tali).
- Kalau (adat syarat) saya sehat (muqaddam), saya pergi ke rumah awak (tali).
Sur Qadhiyah Syarthiyah Al-Muttashilah
Sur Qadhiyah Syarthiyah Al-Muttashilah ini terbahagi
kepada empat bentuk, iaitu:
1) Kulliyah
Mujabah.
2) Kulliyah
Salibah
3) Juz’iyah
Mujabah
4) Juz’iyah
Salibah
Kuliyyah
Mujabah
Sur untuk Al-Qadhiyah Al-Syarthiyah Al-Muttashilah
Kulliyyah Mujabah ialah: Kullama (كلما) iaitu setiapkali. Mahma (مهما) iaitu bagaimanapun dan mata(متى)
iaitu bilapun.
Contoh: Apabila
setiap bangsa mendalami ilmu pengetahuan, maka bangsa itu akan maju.
Kulliyah
Salibah
Sur untuk Al-Qadhiyah Al-Syarthiyah Al-Muttashilah
Kulliyyah Salibah ialah: Laisa al-Battata (ليس
البتة) iaitu tidak sekali-kali.
Contoh: Tidak
sekali-kali apabila setiap bangsa itu mendalami ilmu pengetahuan, maka keadaan
bangsa itu mundur.
Juz’iyah
Mujabah
Sur untuk Al-Qadhiyah Al-Syarthiyah Al-Muttashilah
Juz’iyah Mujabah ialah: Qad yakunu(قد يكون) iaitu kadang-kadang akan berlaku.
Contoh: Kadang-kadang
akan berlaku. Bila hujan lebat turun di sesuatu daerah, maka terjadinya banjir.
Juz’iyah
Salibah
Sur untuk Al-Qadhiyah Al-Syarthiyah Al-Muttashilah
Juz’iyah Salibah ialah: Qad La Yakunu (قد
لا يكون) iaitu kadang-kadang tidak akan berlaku.
Contoh: Kadang-kadang
tidak akan berlaku. Jika sesuatu itu logam, pasti sesuatu itu emas.
Qadhiyah
syarthiyah Al-Munfashilah
Qadhiyah Syarthiyyah munfashilah itu berbeza dengan
qadhiyah syarthiyah muttasilah iaitu qadhiyah yang menetapkan adanya perlawanan
antara dua juzu’nya. Seperti: Laila adakalanya berjalan, adakalanya berlari.
Kata berjalan dan berlari jelas berlawanan,
berlainan dan berpisah. Namun kedua kata-kata ini diikat oleh kata adakalanya
(adat syarat) yand dalam Bahasa arabnya imam, sehingga muncul menjadi satu
qadhiyah. Disebabkan yang diikat itu berlawanan maka ia diberi nama Qadhiyah
Syarthiyah Munfasillah.[1]
(Munfasillah adalah: berpisah)
Bahagian
Qadhiyah Syarthiyah Munfasillah
Qadhiyah Syarthiyah Munfasillah terbahagi kepada
tiga bahagian, iaitu:
1) Mani’ah Jam’in,
2) Mani’ah
Khuluw,
3) Mani’ah
jam’in wa Khuluw
Mani’ah
jam’in
Ditolak perkumpulannya. Maksudnya Muqaddam dan
At-tali tidak dapat dikumpulkan sekaligus, tetapi boleh jika keduanya
dipisahkan sekaligus.
Contohnya: Ali
adakalanya duduk dan ada kalanya berdiri. Perbuatan duduk dan berdiri tidak
dapat dilakukan sekaligus tetapi kedua-duanya boleh untuk tidak dilakukan
sebagai contoh ia sedang tidur atau sebagainya.
Mani’ah
Khuluw
Melarang kosong, melarang tidak ada atau melarang
terlepas. Dalam ilmu mantiq mani’ah Khuluw adalah bahawa muqaddam dan tali
dalam qadhiyah syarthiyah munfashilah tidak mungkin kosong, dipisahkan atau
ditidakkan dari sesuatu secara sekaligus.
Contohnya: Aisyah
ada kalanya berada dilautan, adakalanya tidak tenggelam. Perkawa ini boleh jadi
jika Aisyah berperahu misalnya.
Mani’ah
Jam’in wa Khuluw (Haqiqiyyah)
Tidak dapat dikumpulkan dan tidak dapat dipisahkan.
Maksudnya muqaddam dan al-tali tidak dapat dikumpulkan sekaligus dan tidak juda
dapat dipisahkan darinya sekaligus.
Contohnya: Muhammad
adakalanya mati dan adakalanya hidup, andaikata Muhammad sekaligus mati dan
hidup itu tidak mungkin terjadi, sebaliknya jika ia tidak mati dan tidak juga
hidup maka itupun tidak mungkin.
SUR
QADHIYAH SYARTIYAH MUNFASHILAH
Sur adalah lafaz yang memberi ukuran pengertian hal atau zaman atas satu
qadhiyah ,bertentangan atau tidak antara muqaddam dan tali.
Sur
qadhiyah syartiyah munfashilah terbahagi kepada dua iaitu
kulli dan juz’i. Sementara itu kulli dan juz’i pula masing-masing terbahagi
kepada dua iaitu kulli ijabi dan salibi, juz’i
ijabi dan salibi.
Sur
Kulli.
Sur kulli terbahagi kepada dua iaitu sur kulli ijabi
dan sur kulli salibi. Sur kulli ijabi
bagi qadhiyah syartiyah munfashilah ditentukan oleh adanya perlawanan
antara muqaddam dan tali-nya dalam segala keadaan dan waktu. Lafaz untuk itu
adalah: selamanya. Dan ia di panggil da’iman dalam Bahasa arab.
Contoh;
Selamanya adakalanya cuaca musim hujan atau musim
kemarau.
Selamanya adakalanya udara bersih atau kotor.
Sur
kulli salibi bagi
qadhiyah syartiyah munfashilah ditentukan oleh tidak ada perlawanan antara muqaddam dan tali-nya dalam segala
keadaan dan waktu. Lafaz untuk itu adalah: tidak sama sekali.Dan ia dipanggil
laisa al-battah dalam Bahasa arab.
Contoh;
Tidak sama sekali adakalanya bilangan ganjil dan adakalnya tidak dapat dibahagi
dua.
Tidak sama sekali manusia itu adakalanya hidup ,adakalanya tidak mati.
Sur
Juz’i.
Sur juz’i terbahagi kepada dua iaitu sur juz’i
ijabi dan sur juz’i kulli. Sur juz’i ijabi bagi qadhiyah syartiyah
munfashilah ditentukan oleh adanya
perlawanan antara muqaddam dan tali-nya dalam beberapa keadaan dan
waktu-waktu yang tidak tertentu. Lafaz
untuk itu adalah: kadang-kadang dan dalam Bahasa arab ia dipanggil qad yakunu.
Contoh:
Kadang-kadang adakalanya bunga itu
berkembang,adakalanya layu.
Kadang-kadang adakalanya anak itu
menangis,adakalanya tertawa.
Sur juz’i
salibi bagi qadhiyah syartiyah munfashilah ditentukan oleh adanya perlawanan antara muqaddam dan
tali-nya pada beberapa keadaan dan waktu
–waktu yang tidak tertentu. Lafaz untuk
itu adalah: kadang-kadang tidak dan dalam Bahasa arab ialah qad la yakunu.
Contoh:
Kadang-kadang tidak adakalanya bangsa Indonesia itu orang Jawa dan
adakalanya orang Bugis.
Qadhiyah juga terbahagi kepada muhashalah dan
ma’dulah. Qadhiyah muhashshalah
adalah qadhiyah hamliyah yang terdiri dari mawdu ( subjek ) dan mahmul (
predikat ) yang masing-masing mawdu dan
mahmul tidak dimasuki huruf sur. Qadhiyah muhashshalah terbahagi kepada
tiga iaitu qadhiyah muhashshalah mawdu,
mahmul dan mawdu& mahmul.
Qadhiyah muhashshalah mawdu adalah qadhiyah yang
mawdu-nya tidak mendapat kata menidakkan.
Contoh:
Udara bersih.
Udara tidak bersih.
Mawdu ( udara ) pada kedua contoh itu tidak mendapat
kata-kata tidak. Sedang kata-kata tidak dalam contoh kedua bukan menidakkan
mawdu( udara ) tetapi menidakkan mahmul ( bersih ).
Qadhiyah muhashshalah mahmul adalah qadhiyah yang
mahmul-nya tidak mendapat kata-kata tidak
Contoh:
Udara bersih.
Tidaklah udara bersih.
Mahmul (bersih) pada kedua contoh tidak mendapat
kata-kata menidakkan. Kata-kata tidaklah dalam contoh kedua bukan menidakkan
mahmul ( bersih ) tetapi menidakkan mawdu ( udara ).
Qadhiyah muhashshalah mawdu dan mahmul adalah qadhiyah yang mawdu dan mahmul-nya
tidak mendapat kata-kata menidakkan.
Contoh:
Udara bersih.
Harga meningkat.
Hutang banyak.
Ma’dulah
juga terbahagi kepada tiga iaitu qadhiyah ma’dulah mawdu, mahmul dan mawdu
& mahmul. Qadhiyah ma’dulah adalah bila mawdu atau mahmul
atau keduanya dimasuki huruf nafi.
Qadhiyah ma’dulah mawdu adalah
qadhiyah yang kata menidakkan merupakan bahagian dari (atau terdapt pada)
mawdu-nya atau sebagian dari satuan mawdu nya ditidakkan.
Contoh:
Sebahagian yang bukan manusia adalah rumah.
Sebahagian yang bukan haiwan adalah manga.
Qadhiyah
ma’dulah mahmul adalah qadhiyah yang
kata-kata menidakkan merupakan bagian dari mahmul-nya.
Contoh:
Cuaca tidak cerah.
Cuaca bukan tidak cerah.
Udara tidak sihat.
Udara bukan tidak sihat.
Qadhiyah
ma’dulah mawdu dan mahmul adalah qadhiyah yang kata-kata menidakkan merupakan
bahagian ari mawdu dan mahmul-nya.
Contoh:
Setiap yang
tidak bekerja keras tidak akan berhasil.
Setiap yang tidak jujur tidak akan disenangi.
Tanaqud adalah dua qadhiyah berlawanan secara
positif ( ijab ) dan negatif (salab) sehingga yang satu benar dan yang lainnya
salah.
Contoh:
Kelapa buah ( Q.1 ) ditanaqudhkan ( diperlawankan )
dengan kelapa bukan buah ( Q.2 ) , maka Q.1 benar dan Q.2 salah.
Untuk menentukan
dua qadhiyah bertentangan harus memenuhi 8 syarat:
1- Sama mawdu pada Q.1 dan Q.2.
2- Sama mahmul pada Q.1 dan Q.2.
3- Sama waktu pada Q.1 dan Q.2.
4- Sama tempat
terjadi pada Q.1 dan Q.2.
5- Sama dalam hal cara Q.1 dan Q.2 (Antara disengaja
dibuat supaya menjadi sesuatu dengan tanpa disengaja dibuat sehingga menjadi
sesuatu tadi dengan sendirinya ).
6- Sama dalam
hal sebagian ( juz’i ) dan keseluruhan ( kulli ) antara Q.1 dan Q.2.
7- Sama syarat ( kata ; jika,seandainya,dsb )pada
Q.1 dan Q.2.
8- Sama idhafah dalam Q.1 dan Q.2.
Tanaqudh
(perlawanan) untuk qadhiyah hamliyah syakhsiyah dan qadhiyah
syartiyah makhshushah memadai dengan membuat
yang satu mujibah (kalimah positif ) dan yang lainnya salibah ( kalimah
negativf ). Adapun qadhiyah yang diberi sur baik hamliyah mahupun syartiyah
tidak memadai dengan yang mujibah (positif ) disalibahkan (negatif) tetapi
harus di lengkapkan dengan ketentuan lainnya.
Syarat lain untuk tanaqudh:
- Pada qadhiyah syartiyah muttashilah, kedua
qadhiyah yang diperlawankan harus sama
dalam hal luzumiyah (keterikatan antara muqaddam dan tali secara keharusan )
dan ittifaqiyah ( keterikatan antara muqaddam dan tali secara kebetulan ).
- Pada qadhiyah syarthiyah munfashilah, kedua
qadhiyah yang di perlawankan harus sama dengan hal inadiyah ( perlawanan antara
muqaddam dan tali berlaku dengan sendirinya ) dan itifaqiyah ( perlawanan
antara muqaddam dan tali berlaku secara kebetulan ).
- Kulliyah dengan kulliyah yang memakai sur,begitu
juga juziyah dengan juziyah yang memakai sur, tidak biasa diperlawankan jika
mawdu-nya lebih umum daripada mahmul-nya kerana kedua kulliyah yang
diperlawankan akan menjadi masalah dan kedua juziyah yang diperlawankan akan
menjadi benar. Padahal dalam tanaqudh,qadhiyah yang satu harus benar dan yang
lainnya harus salah.
Terdiri dari dua kata aks dan mustawi. Dalam terminology ilmu Mantiq aks adalah menjadikan
bahagian pertama dari qadhiyah pertama
menjadi bahagian kedua pada qadhiyah kedua dan bahagian kedua pada
qadhiyah kedua menjadi bahagian pertama pada qadhiyah pertama. Mustawi
adalah setelah dua qadhiyah dibalik,
pengertiannya tidak berubah. Aks mustawi, kedua qadhiyah setelah dibalik tetap
benar dan mempunyai pengertian yang sama.
Contoh:
Setiap orang Aceh adalah bangsa Indonesia ( Q1 )
Sebagian bangsa Indonesia adalah orang Aceh ( Q2 )
Setelah qadhiyah pertama diaks yang lantas
memunculkan qadhiyah kedua ternyata keduanya tetap benar. Dengan demikian
aksnya benar.
Aks naqid
ertinya lawan atau pertentangan dan ia terbahagi kepada dua iaitu aks
naqid nawfiq bererti memindahkan qadhiyah
pada qadhiyah lain, mawdu qadhiyah
kedua diambil dari naqid mawdu
qadhiyah pertama. Mahmulnya diambil dari naqid mawdu qadhiyah pertama
dengan syarat sidiqnya dan kaifnya tetap sama dan kedua ialah aks naqid
mutakhif yang bermaksud memindahkan suatu
qadhiyah pada qadhiyah lain, mawdu nya
qadhiyah kedua diambil dari naqid mahmul qadhiyah.
Al-aks bermaksud membalikkan, membelokkan dan
memalingkan.
Aks qadhiyah hamliyah dilakukan dengan cara menukar
mawdu qadhiyah asal menjadi mahmul qadhiyah aks dan mahmul qadhiyah aks menjadi
mawdu qadhiyah asal.
Contoh:
Setiap orang Timur timur bangsa Indonesia ( Q1 )
Sebagian bangsa Indonesia orang Timur timur( Q2 )
Aks qadhiyah syarthiyah muttashhilah dilakukan
dengan cara membuat muqaddam pada
qadhiyah asal menjadi tali pada qadhiyah aks dan tali pada qadhiyah aks menjadi
muqaddam pada qadhiyah asal.
Kesimpulannya, Qadhiyah ialah penyataan yang
diucapkan oleh seseorang kepada orang lain yang mempunyai maksud tersendiri
yang boleh difahami. Ianya terbahagi kepada beberapa bahagian dan setiap
bahagian tersebut mempunyai makna dan peranan mereka masing-masing.
-----------------
Dicopypaste dari Makalah/Essay
tentang Qadhiyah dalam Ilmu Mantiq
Semoga manfaat yang kita peroleh
dari makalah ini kembali pahalanya kepada penulis aslinya.
No comments:
Post a Comment